Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Wydział Finansowy

Skarbnik Powiatu (Główny Księgowy) – mgr Katarzyna Kurowska

Rynek im. Jana Pawła II 13
42-100 Kłobuck
tel. (34) 310 95 04, pok. 4

 

Zastępca Głównego Księgowego – mgr Jolanta Wierus

tel. (34) 310 95 03, pok. 3

 

I. Podstawa prawna funkcjonowania Wydziału:

  • ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2019 r. poz. 351)
  • ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn.zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 208 poz. 1375)
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2014 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 109 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 92)
     

II. Struktura wewnętrzna Wydziału przedstawia się następująco (stanowiska pracy do spraw):

  1. Zastępca Głównego Księgowego (budżet i wieloletnia prognoza finansowa)
  2. księgowość budżetu Powiatu i sprawozdawczość
  3. rachunkowość wydatków Starostwa
  4. mienie Powiatu i projekty europejskie
  5. naliczanie wynagrodzeń, diet i pochodnych
  6. dochody Skarbu Państwa, ZFŚS i obsługa bankowa
  7. rachunkowość dochodów Starostwa.
     

III. Zakres bezpośredniej odpowiedzialności Skarbnika Powiatu – Naczelnika Wydziału obejmuje:

  • zapewnienie realizacji polityki finansowej Powiatu
  • wykonywanie obowiązków określonych przepisami ustawy o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych
  • nadzorowanie prac związanych z opracowywaniem i realizacją budżetu Powiatu i zapewnienie bieżącej kontroli jego wykonania
  • zapewnienie sporządzania prawidłowej sprawozdawczości budżetowej
  • kontrasygnowanie czynności prawnych skutkujących powstaniem zobowiązań finansowych Powiatu oraz udzielania upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty
  • kierowanie służbą finansowo-księgową w Starostwie, nadzór nad służbami finansowo-księgowymi w jednostkach organizacyjnych Powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży
  • nadzorowanie egzekwowania należności budżetowych
  • prowadzenie rachunkowości jednostki
  • wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi
  • dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Starostwa
  • dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych Starostwa
  • powiadamianie Rady Powiatu i Regionalnej Izby Obrachunkowej o odmowie kontrasygnaty, o której mowa w art. 48 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym
  • opracowywanie prognoz finansowych
  • koordynację wykonania wszystkich zadań Wydziału zastrzeżonych do jego kompetencji
  • przestrzeganie dyscypliny budżetowej
  • przekazywanie Wydziałowi Organizacyjnemu wyjaśnień oraz dokumentacji niezbędnych do rozpatrzenia skarg i wniosków przez Wydział
  • wykonywanie innych obowiązków wynikających z odrębnych przepisów.
     

IV. Poszczególne stanowiska pracy w celu realizacji zadań regulaminowych prowadzą następujące sprawy:

1. Zastępca Głównego Księgowego realizuje zadania polegające na:

  • przygotowywaniu projektów uchwał budżetowych wraz z objaśnieniami
  • przekazywaniu podległym jednostkom informacji niezbędnych do opracowania ich planów finansowych
  • przygotowywaniu projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie oraz  w planach finansowych
  • przygotowywaniu projektów uchwał planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych
  • przekazywaniu podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków oraz wysokość dotacji
  • koordynowaniu prawidłowości opracowania planów finansowych powiatowych jednostek organizacyjnych
  • sprawowaniu bieżącego monitoringu nad realizacją dochodów i wydatków budżetu Powiatu
  • opracowywaniu projektów materiałów informacyjnych, analiz, składanych przez Zarząd Radzie oraz Komisjom Rady
  • sporządzaniu informacji kwartalnych, półrocznych, rocznych z przebiegu wykonania budżetu powiatu
  • opracowaniu wszelkich analiz dotyczących budżetu
  • przygotowywaniu projektów uchwał w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wraz z załącznikami
  • przygotowywaniu projektów uchwał w sprawie zmian wieloletniej prognozy finansowej
  • przygotowywaniu informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej
  • prowadzeniu ewidencji analitycznej konta 980 Plan finansowy wydatków budżetowych – plan i zmiany (ewidencjonowane w momencie uchwalenia planu)
  • udziale w tworzeniu i prowadzeniu bazy informacyjnej Powiatu – przekazywaniu i aktualizacji informacji na temat budżetu Powiatu – w tym BIP – w zakresie wykonywania obowiązków służbowych.

2. Stanowisko pracy do spraw księgowości budżetu Powiatu i sprawozdawczości realizuje zadania polegające na:

  • prowadzeniu ksiąg rachunkowych powiatu oraz projektów finansowanych przy współudziale środków zewnętrznych
  • sporządzanie sprawozdań budżetowych z dochodów powiatu oraz projektów finansowanych przy współudziale środków zewnętrznych
  • sporządzaniu sprawozdań budżetowych o stanie należności oraz o stanie środków pieniężnych
  • dekretowaniu dowodów księgowych wg obowiązującego zakładowego planu kont
  • przekazywanie środków do jednostek
  • okresowym uzgadnianiu stanu sald z jednostkami i innymi podmiotami
  • sporządzaniu sprawozdań zbiorczych z wykonania budżetu powiatu
  • sporządzaniu zbiorczych sprawozdań o stanie należności oraz o stanie zobowiązań i poręczeń Powiatu
  • sporządzaniu zbiorczego bilansu, rachunku zysków i strat oraz zmian w funduszu
  • sporządzaniu bilansu skonsolidowanego powiatu
  • rozliczaniu niewykorzystanych dotacji z Ministerstwa i innych jednostek.

3. Stanowisko pracy do spraw rachunkowości wydatków Starostwa realizuje zadania polegające na:

  • prowadzeniu ksiąg rachunkowych Starostwa w zakresie wydatków
  • dekretowaniu dowodów księgowych wg obowiązującego zakładowego  planu kont
  • miesięcznym zestawieniu obrotów i sald jednostki
  • sporządzaniu protokołu weryfikacji aktywów i pasywów bilansu
  • okresowym ustalaniu rzeczywistego stanu aktywów i pasywów
  • sporządzaniu sprawozdań Rb – 28S – miesięcznie, kwartalnie i rocznie
  • sporządzaniu sprawozdań Rb – Z, Rb – 50
  • sporządzaniu sprawozdań finansowych Starostwa
  • nadzorze nad realizacją planu finansowego Starostwa
  • uzgadnianiu, weryfikacji oraz potwierdzaniu sald z kontrahentami
  • naliczaniu odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
  • ewidencji księgowej zaangażowania wydatków budżetowych zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową
  • prowadzeniu kart analitycznych do poszczególnych grup zaangażowania wydatków
  • informowaniu Skarbnika o możliwości przekroczenia planu
  • przekazywaniu informacji o konieczności dokonania zmian w planie wydatków budżetowych
  • prowadzeniu ewidencji analitycznej konta 980 Plan finansowy wydatków budżetowych – wykonanie (ewidencjonowanie wykonania - na koniec miesiąca, na podstawie sprawozdania RB 28S)
  • sprawdzaniu rachunków pod względem formalno-rachunkowym
  • przekazywaniu rachunków do przelewu w czasie umożliwiającym ich terminowe uregulowanie.

4. Stanowisko pracy do spraw mienia Powiatu i projektów europejskich realizuje zadania polegające na:

  • przekazywaniu zgodnie z obowiązującymi przepisami mienia komunalnego do jednostek organizacyjnych powiatu
  • prowadzeniu ewidencji mienia komunalnego powiatu i Skarbu Państwa
  • sporządzaniu informacji o stanie mienia
  • sporządzaniu informacji dotyczącej zadłużenia z tytułu pożyczek, kredytów i poręczeń oraz planu rozchodów
  • prowadzeniu kart kontowych środków trwałych według grup określonych przez GUS
  • okresowym uzgadnianiu księgowości analitycznej z odpowiednimi kontami syntetycznymi ze stanem faktycznym
  • rozliczaniu stawek amortyzacyjnych środków trwałych (tabele amortyzacyjne)
  • sporządzaniu rozliczeń zakupu walut
  • wypełnianiu wniosków o wyjazd służbowy za granicę oraz ustalaniu wysokości należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju
  • sporządzaniu faktur VAT z tytułu czynszu, dzierżawy i innych usług
  • sporządzaniu deklaracji podatkowej (podatek od nieruchomości)
  • sporządzaniu sprawozdań jednostkowych Rb-Z o stanie zobowiązań
  • dekretowaniu dowodów księgowych projektów współfinansowanych ze środków europejskich
  • prowadzeniu księgi głównej projektów współfinansowanych ze środków europejskich
  • prowadzeniu analityki do kont księgi głównej projektów współfinansowanych ze środków europejskich
  • sporządzaniu sprawozdań i analiz w zakresie projektów współfinansowanych ze środków europejskich
  • współdziałaniu z bankami
  • prowadzeniu ewidencji zobowiązań warunkowych, w tym poręczeń i gwarancji oraz weksli
  • przygotowywaniu dokumentów niezbędnych do zaciągnięcia kredytu
  • przygotowywaniu uchwał w sprawie lokowania czasowo wolnych środków finansowych, monitorowanie lokat terminowych
  • ewidencji analitycznej wydatków strukturalnych
  • sporządzaniu sprawozdań jednostkowych Starostwa dotyczących wydatków strukturalnych
  • sporządzaniu sprawozdań zbiorczych z realizacji wydatków strukturalnych
  • sporządzaniu sprawozdań o stanie zobowiązań i poręczeń oraz należności Zespołu Opieki Zdrowotnej
  • sporządzaniu sprawozdań z zakresu pomocy publicznej dla przedsiębiorców oraz ich zaległości we wpłatach środków publicznych
  • sporządzaniu informacji na temat pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie
  • kontroli i sprawdzaniu dotacji przekazywanych w ramach otwartego konkursu ofert pod względem formalno-rachunkowym
  • przekazywaniu na kancelarię korespondencji wychodzącej z Wydziału Finansowego.

5. Stanowisko pracy do spraw naliczania wynagrodzeń, diet i pochodnych realizuje zadania polegające na:

  • sporządzaniu list płac oraz dokonywanie rozliczeń z tytułu rozrachunków publiczno-prawnych
  • prowadzeniu ewidencji wynagrodzeń poszczególnych pracowników
  • prowadzeniu ewidencji wypłaconych zasiłków chorobowych
  • obliczaniu i poborze zaliczek na podatek dochodowy
  • współdziałaniu z organami skarbowymi
  • sporządzaniu deklaracji rozliczeniowej ZUS, deklaracji podatku dochodowego od osób fizycznych
  • naliczaniu i odprowadzaniu składek na PFRON, sporządzaniu deklaracji PFRON
  • sporządzaniu informacji o uzyskanych dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, PIT -11, PIT-8, PIT-40, PIT-R
  • sporządzaniu sprawozdania o wynagrodzeniu i zatrudnieniu
  • zgłaszaniu do ubezpieczenia społecznego pracownika
  • naliczaniu i odprowadzaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, fundusz pracy, fundusz gwarantowanych świadczeń
  • rozliczaniu refundacji pracowników zatrudnionych na pracach interwencyjnych, publicznych
  • wystawianiu zaświadczeń o zarobkach
  • naliczaniu oraz prowadzeniu ewidencji diet Radnych Powiatu, wypłat dla Komisji Poborowej, wypłat dla rolników z tytułu zalesiania i ich rozliczanie
  • obsłudze kasowej pracowników Starostwa
  • prowadzeniu książki druków ścisłego zarachowania
  • prowadzeniu rejestru zakupu i sprzedaży VAT
  • sporządzaniu deklaracji VAT-7
  • rozliczaniu kwitariuszy K – 103
  • ponoszeniu odpowiedzialności za bezpieczeństwo i ochronę danych osobowych zawartych w zbiorach prowadzonych w zakresie obowiązków służbowych
  • sporządzaniu raportów kasowych.

6. Stanowisko pracy do spraw dochodów Skarbu Państwa, ZFŚS i obsługi bankowej realizuje zadania polegające na:

  • obsłudze systemu informatycznego w zakresie sporządzania przelewów elektronicznych, wyciągów bankowych
  • prowadzeniu ksiąg rachunkowych dochodów  budżetu państwa (kary, grzywny, wieczyste użytkowanie gruntów)
  • prowadzeniu ksiąg rachunkowych sum depozytowych
  • prowadzeniu ksiąg rachunkowych Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
  • dekretowaniu dowodów księgowych
  • egzekucji dochodów Skarbu Państwa (upomnienia, wezwania przedsądowe, tytuły wykonawcze)
  • rozliczaniu dochodów Skarbu Państwa jednostek
  • sporządzaniu sprawozdań i analiz z zakresu dochodów Skarbu Państwa
  • współpracy z organami skarbowymi
  • windykacji należności, wysyłanie monitów w razie stwierdzenia zadłużenia wobec Skarbu Państwa
  • sporządzaniu informacji o stanie zadłużenia z tytułu pożyczek mieszkaniowych
  • windykacji należności, wysyłaniu monitów w razie stwierdzenia zadłużenia z tytułu pożyczek mieszkaniowych
  • zestawieniu sald i obrotów
  • uzgadnianiu i weryfikacji sald z dłużnikami i wierzycielami
  • prowadzeniu rejestru sprzedaży VAT dochodów Skarbu Państwa
  • rozliczaniu inwentaryzacji majątku Starostwa
  • sporządzaniu sprawozdań zgodnie z zasadami i terminami sporządzania sprawozdawczości budżetowej
  • sporządzaniu rocznych sprawozdań finansowych z dochodów Skarbu Państwa.

7. Stanowisko pracy do spraw rachunkowości dochodów Starostwa realizuje zadania polegające na:

  • ewidencji dochodów Starostwa
  • dekretowaniu dowodów księgowych
  • uzgadnianiu i weryfikacji sald z kontrahentami
  • windykacji należności, wysyłaniu monitów w przypadku stwierdzenia zadłużenia
  • sporządzaniu na koniec każdego miesiąca zestawienia obrotów i sald
  • sporządzaniu sprawozdań RB 27s oraz Rb N zgodnie  z zasadami i terminami sporządzania sprawozdawczości budżetowej
  • sporządzaniu jednostkowych, rocznych sprawozdań finansowych – rachunek zysków i strat, bilans oraz zmian funduszu jednostki w zakresie dotyczącym dochodów
  • sporządzaniu sprawozdań i analiz z zakresu realizowanych dochodów
  • rozliczaniu kwitariuszy K-103.