- Menu BIP
- STAROSTWO POWIATOWE
- Wydziały Starostwa
Wydział Finansowy
Skarbnik Powiatu (Główny Księgowy) – mgr Katarzyna Kurowska
Rynek im. Jana Pawła II 13
42-100 Kłobuck
tel. (34) 310 95 04, pok. 4
Zastępca Głównego Księgowego – mgr Jolanta Wierus
tel. (34) 310 95 03, pok. 3
I. Podstawa prawna funkcjonowania Wydziału:
- ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2019 r. poz. 351)
- ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn.zm.)
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 208 poz. 1375)
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2014 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 109 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 92)
II. Struktura wewnętrzna Wydziału przedstawia się następująco (stanowiska pracy do spraw):
- Zastępca Głównego Księgowego (budżet i wieloletnia prognoza finansowa)
- księgowość budżetu Powiatu i sprawozdawczość
- rachunkowość wydatków Starostwa
- mienie Powiatu i projekty europejskie
- naliczanie wynagrodzeń, diet i pochodnych
- dochody Skarbu Państwa, ZFŚS i obsługa bankowa
- rachunkowość dochodów Starostwa.
III. Zakres bezpośredniej odpowiedzialności Skarbnika Powiatu – Naczelnika Wydziału obejmuje:
- zapewnienie realizacji polityki finansowej Powiatu
- wykonywanie obowiązków określonych przepisami ustawy o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych
- nadzorowanie prac związanych z opracowywaniem i realizacją budżetu Powiatu i zapewnienie bieżącej kontroli jego wykonania
- zapewnienie sporządzania prawidłowej sprawozdawczości budżetowej
- kontrasygnowanie czynności prawnych skutkujących powstaniem zobowiązań finansowych Powiatu oraz udzielania upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty
- kierowanie służbą finansowo-księgową w Starostwie, nadzór nad służbami finansowo-księgowymi w jednostkach organizacyjnych Powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży
- nadzorowanie egzekwowania należności budżetowych
- prowadzenie rachunkowości jednostki
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Starostwa
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych Starostwa
- powiadamianie Rady Powiatu i Regionalnej Izby Obrachunkowej o odmowie kontrasygnaty, o której mowa w art. 48 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym
- opracowywanie prognoz finansowych
- koordynację wykonania wszystkich zadań Wydziału zastrzeżonych do jego kompetencji
- przestrzeganie dyscypliny budżetowej
- przekazywanie Wydziałowi Organizacyjnemu wyjaśnień oraz dokumentacji niezbędnych do rozpatrzenia skarg i wniosków przez Wydział
- wykonywanie innych obowiązków wynikających z odrębnych przepisów.
IV. Poszczególne stanowiska pracy w celu realizacji zadań regulaminowych prowadzą następujące sprawy:
1. Zastępca Głównego Księgowego realizuje zadania polegające na:
- przygotowywaniu projektów uchwał budżetowych wraz z objaśnieniami
- przekazywaniu podległym jednostkom informacji niezbędnych do opracowania ich planów finansowych
- przygotowywaniu projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie oraz w planach finansowych
- przygotowywaniu projektów uchwał planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych
- przekazywaniu podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków oraz wysokość dotacji
- koordynowaniu prawidłowości opracowania planów finansowych powiatowych jednostek organizacyjnych
- sprawowaniu bieżącego monitoringu nad realizacją dochodów i wydatków budżetu Powiatu
- opracowywaniu projektów materiałów informacyjnych, analiz, składanych przez Zarząd Radzie oraz Komisjom Rady
- sporządzaniu informacji kwartalnych, półrocznych, rocznych z przebiegu wykonania budżetu powiatu
- opracowaniu wszelkich analiz dotyczących budżetu
- przygotowywaniu projektów uchwał w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wraz z załącznikami
- przygotowywaniu projektów uchwał w sprawie zmian wieloletniej prognozy finansowej
- przygotowywaniu informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej
- prowadzeniu ewidencji analitycznej konta 980 Plan finansowy wydatków budżetowych – plan i zmiany (ewidencjonowane w momencie uchwalenia planu)
- udziale w tworzeniu i prowadzeniu bazy informacyjnej Powiatu – przekazywaniu i aktualizacji informacji na temat budżetu Powiatu – w tym BIP – w zakresie wykonywania obowiązków służbowych.
2. Stanowisko pracy do spraw księgowości budżetu Powiatu i sprawozdawczości realizuje zadania polegające na:
- prowadzeniu ksiąg rachunkowych powiatu oraz projektów finansowanych przy współudziale środków zewnętrznych
- sporządzanie sprawozdań budżetowych z dochodów powiatu oraz projektów finansowanych przy współudziale środków zewnętrznych
- sporządzaniu sprawozdań budżetowych o stanie należności oraz o stanie środków pieniężnych
- dekretowaniu dowodów księgowych wg obowiązującego zakładowego planu kont
- przekazywanie środków do jednostek
- okresowym uzgadnianiu stanu sald z jednostkami i innymi podmiotami
- sporządzaniu sprawozdań zbiorczych z wykonania budżetu powiatu
- sporządzaniu zbiorczych sprawozdań o stanie należności oraz o stanie zobowiązań i poręczeń Powiatu
- sporządzaniu zbiorczego bilansu, rachunku zysków i strat oraz zmian w funduszu
- sporządzaniu bilansu skonsolidowanego powiatu
- rozliczaniu niewykorzystanych dotacji z Ministerstwa i innych jednostek.
3. Stanowisko pracy do spraw rachunkowości wydatków Starostwa realizuje zadania polegające na:
- prowadzeniu ksiąg rachunkowych Starostwa w zakresie wydatków
- dekretowaniu dowodów księgowych wg obowiązującego zakładowego planu kont
- miesięcznym zestawieniu obrotów i sald jednostki
- sporządzaniu protokołu weryfikacji aktywów i pasywów bilansu
- okresowym ustalaniu rzeczywistego stanu aktywów i pasywów
- sporządzaniu sprawozdań Rb – 28S – miesięcznie, kwartalnie i rocznie
- sporządzaniu sprawozdań Rb – Z, Rb – 50
- sporządzaniu sprawozdań finansowych Starostwa
- nadzorze nad realizacją planu finansowego Starostwa
- uzgadnianiu, weryfikacji oraz potwierdzaniu sald z kontrahentami
- naliczaniu odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
- ewidencji księgowej zaangażowania wydatków budżetowych zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową
- prowadzeniu kart analitycznych do poszczególnych grup zaangażowania wydatków
- informowaniu Skarbnika o możliwości przekroczenia planu
- przekazywaniu informacji o konieczności dokonania zmian w planie wydatków budżetowych
- prowadzeniu ewidencji analitycznej konta 980 Plan finansowy wydatków budżetowych – wykonanie (ewidencjonowanie wykonania - na koniec miesiąca, na podstawie sprawozdania RB 28S)
- sprawdzaniu rachunków pod względem formalno-rachunkowym
- przekazywaniu rachunków do przelewu w czasie umożliwiającym ich terminowe uregulowanie.
4. Stanowisko pracy do spraw mienia Powiatu i projektów europejskich realizuje zadania polegające na:
- przekazywaniu zgodnie z obowiązującymi przepisami mienia komunalnego do jednostek organizacyjnych powiatu
- prowadzeniu ewidencji mienia komunalnego powiatu i Skarbu Państwa
- sporządzaniu informacji o stanie mienia
- sporządzaniu informacji dotyczącej zadłużenia z tytułu pożyczek, kredytów i poręczeń oraz planu rozchodów
- prowadzeniu kart kontowych środków trwałych według grup określonych przez GUS
- okresowym uzgadnianiu księgowości analitycznej z odpowiednimi kontami syntetycznymi ze stanem faktycznym
- rozliczaniu stawek amortyzacyjnych środków trwałych (tabele amortyzacyjne)
- sporządzaniu rozliczeń zakupu walut
- wypełnianiu wniosków o wyjazd służbowy za granicę oraz ustalaniu wysokości należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju
- sporządzaniu faktur VAT z tytułu czynszu, dzierżawy i innych usług
- sporządzaniu deklaracji podatkowej (podatek od nieruchomości)
- sporządzaniu sprawozdań jednostkowych Rb-Z o stanie zobowiązań
- dekretowaniu dowodów księgowych projektów współfinansowanych ze środków europejskich
- prowadzeniu księgi głównej projektów współfinansowanych ze środków europejskich
- prowadzeniu analityki do kont księgi głównej projektów współfinansowanych ze środków europejskich
- sporządzaniu sprawozdań i analiz w zakresie projektów współfinansowanych ze środków europejskich
- współdziałaniu z bankami
- prowadzeniu ewidencji zobowiązań warunkowych, w tym poręczeń i gwarancji oraz weksli
- przygotowywaniu dokumentów niezbędnych do zaciągnięcia kredytu
- przygotowywaniu uchwał w sprawie lokowania czasowo wolnych środków finansowych, monitorowanie lokat terminowych
- ewidencji analitycznej wydatków strukturalnych
- sporządzaniu sprawozdań jednostkowych Starostwa dotyczących wydatków strukturalnych
- sporządzaniu sprawozdań zbiorczych z realizacji wydatków strukturalnych
- sporządzaniu sprawozdań o stanie zobowiązań i poręczeń oraz należności Zespołu Opieki Zdrowotnej
- sporządzaniu sprawozdań z zakresu pomocy publicznej dla przedsiębiorców oraz ich zaległości we wpłatach środków publicznych
- sporządzaniu informacji na temat pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie
- kontroli i sprawdzaniu dotacji przekazywanych w ramach otwartego konkursu ofert pod względem formalno-rachunkowym
- przekazywaniu na kancelarię korespondencji wychodzącej z Wydziału Finansowego.
5. Stanowisko pracy do spraw naliczania wynagrodzeń, diet i pochodnych realizuje zadania polegające na:
- sporządzaniu list płac oraz dokonywanie rozliczeń z tytułu rozrachunków publiczno-prawnych
- prowadzeniu ewidencji wynagrodzeń poszczególnych pracowników
- prowadzeniu ewidencji wypłaconych zasiłków chorobowych
- obliczaniu i poborze zaliczek na podatek dochodowy
- współdziałaniu z organami skarbowymi
- sporządzaniu deklaracji rozliczeniowej ZUS, deklaracji podatku dochodowego od osób fizycznych
- naliczaniu i odprowadzaniu składek na PFRON, sporządzaniu deklaracji PFRON
- sporządzaniu informacji o uzyskanych dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, PIT -11, PIT-8, PIT-40, PIT-R
- sporządzaniu sprawozdania o wynagrodzeniu i zatrudnieniu
- zgłaszaniu do ubezpieczenia społecznego pracownika
- naliczaniu i odprowadzaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, fundusz pracy, fundusz gwarantowanych świadczeń
- rozliczaniu refundacji pracowników zatrudnionych na pracach interwencyjnych, publicznych
- wystawianiu zaświadczeń o zarobkach
- naliczaniu oraz prowadzeniu ewidencji diet Radnych Powiatu, wypłat dla Komisji Poborowej, wypłat dla rolników z tytułu zalesiania i ich rozliczanie
- obsłudze kasowej pracowników Starostwa
- prowadzeniu książki druków ścisłego zarachowania
- prowadzeniu rejestru zakupu i sprzedaży VAT
- sporządzaniu deklaracji VAT-7
- rozliczaniu kwitariuszy K – 103
- ponoszeniu odpowiedzialności za bezpieczeństwo i ochronę danych osobowych zawartych w zbiorach prowadzonych w zakresie obowiązków służbowych
- sporządzaniu raportów kasowych.
6. Stanowisko pracy do spraw dochodów Skarbu Państwa, ZFŚS i obsługi bankowej realizuje zadania polegające na:
- obsłudze systemu informatycznego w zakresie sporządzania przelewów elektronicznych, wyciągów bankowych
- prowadzeniu ksiąg rachunkowych dochodów budżetu państwa (kary, grzywny, wieczyste użytkowanie gruntów)
- prowadzeniu ksiąg rachunkowych sum depozytowych
- prowadzeniu ksiąg rachunkowych Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
- dekretowaniu dowodów księgowych
- egzekucji dochodów Skarbu Państwa (upomnienia, wezwania przedsądowe, tytuły wykonawcze)
- rozliczaniu dochodów Skarbu Państwa jednostek
- sporządzaniu sprawozdań i analiz z zakresu dochodów Skarbu Państwa
- współpracy z organami skarbowymi
- windykacji należności, wysyłanie monitów w razie stwierdzenia zadłużenia wobec Skarbu Państwa
- sporządzaniu informacji o stanie zadłużenia z tytułu pożyczek mieszkaniowych
- windykacji należności, wysyłaniu monitów w razie stwierdzenia zadłużenia z tytułu pożyczek mieszkaniowych
- zestawieniu sald i obrotów
- uzgadnianiu i weryfikacji sald z dłużnikami i wierzycielami
- prowadzeniu rejestru sprzedaży VAT dochodów Skarbu Państwa
- rozliczaniu inwentaryzacji majątku Starostwa
- sporządzaniu sprawozdań zgodnie z zasadami i terminami sporządzania sprawozdawczości budżetowej
- sporządzaniu rocznych sprawozdań finansowych z dochodów Skarbu Państwa.
7. Stanowisko pracy do spraw rachunkowości dochodów Starostwa realizuje zadania polegające na:
- ewidencji dochodów Starostwa
- dekretowaniu dowodów księgowych
- uzgadnianiu i weryfikacji sald z kontrahentami
- windykacji należności, wysyłaniu monitów w przypadku stwierdzenia zadłużenia
- sporządzaniu na koniec każdego miesiąca zestawienia obrotów i sald
- sporządzaniu sprawozdań RB 27s oraz Rb N zgodnie z zasadami i terminami sporządzania sprawozdawczości budżetowej
- sporządzaniu jednostkowych, rocznych sprawozdań finansowych – rachunek zysków i strat, bilans oraz zmian funduszu jednostki w zakresie dotyczącym dochodów
- sporządzaniu sprawozdań i analiz z zakresu realizowanych dochodów
- rozliczaniu kwitariuszy K-103.