Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Wyrejestrowanie pojazdu

Ogólny opis

  1. Pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, na wniosek jego właściciela, w przypadku:
    1. Przekazania pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o demontażu pojazdu albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie.
    2. Kradzieży pojazdu, jeżeli jego właściciel złożył stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za fałszywe zeznania i zaświadczenie z policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży lub postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży.
    3. Wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicę.
    4. Zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą.
    5. Udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności.
    6. Przekazania niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie.
    7. wycofania pojazdu z obrotu.
  2. W przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności warunkiem wyrejestrowania pojazdu jest wniesienie przez właściciela pojazdu opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach. Przepisu nie stosuje się do pojazdów Policji i jednostek ochrony przeciwpożarowej.
  3. Dokumenty dołączone do wniosku o wyrejestrowanie pojazdu, sporządzone w języku obcym, dołącza się wraz z ich tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego.
  4. Właściciel pojazdu ma obowiązek ubezpieczenia pojazdu, w ramach ubezpieczenia OC.
  5. W celu wyrejestrowania pojazdu należy złożyć stosowny wniosek wraz z wymaganymi dokumentami.

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony formularz wniosku.
  2. Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty skarbowej.
  3. Dowód własności pojazdu (w przypadku gdy wnioskodawcą jest osoba inna niż wymieniona w dowodzie rejestracyjnym) - oryginał do wglądu.
  4. W przypadku demontażu pojazdu:
    1. Zaświadczenie o demontażu pojazdu, wystawione przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu lub prowadzącego punkt zbierania pojazdów.
    2. Dowód rejestracyjny lub decyzja o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.
    3. Tablice rejestracyjne.
    4. Potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu.
  5. W przypadku kradzieży pojazdu:
    1. Oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań (art. 233 Kodeksu karnego), że pojazd został skradziony.
    2. Zaświadczenie wydane przez właściwy organ Policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu lub postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży pojazdu wystawione przez właściwy organ.
    3. Dowód rejestracyjny.
    4. Potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu.
  6. W przypadku wywozu pojazdu za granicę:
    1. Dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę ze stosownym oświadczeniem lub kopia dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą.
    2. Potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu.
  7. W przypadku kasacji pojazdu za granicą:
    1. Dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą.
    2. Dowód rejestracyjny.
    3. Tablice rejestracyjne.
    4. Potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu.
  8. W przypadku trwałej i zupełnej utraty pojazdu:
    1. Dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę pojazdu.
    2. Dowód rejestracyjny.
    3. Tablice rejestracyjne.
    4. Dokument potwierdzający wniesienie opłaty na rzecz gminy/miasta.
    5. Potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu.
  9. Pojazd wycofany z obrotu:
    1. Wniosek właściciela.
    2. Decyzja podmiotu wprowadzającego pojazd o wycofaniu z obrotu lub decyzja właściwego organu o wycofaniu pojazdu z obrotu.
    3. Dowód rejestracyjny.
    4. Tablice rejestracyjne.
    5. Potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu.
  10. Dokument określający tożsamość właściciela:
    1. Osoba fizyczna: dowód osobisty.
    2. Osoby prawne:
      1. Dokumenty upoważniające do reprezentowania podmiotu wraz z dowodem osobistym.
    3. Osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne:
      1. Dokument tożsamości - dla każdej osoby fizycznej, na którą jest zarejestrowany pojazd lub upoważnienia w razie ich nieobecności.
      2. Umowa spółki zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym - w przypadku spółki cywilnej.
  11. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
  12. Jeżeli pojazd stanowi współwłasność - wymagana jest obecność wszystkich współwłaścicieli lub udzielone przez nich pełnomocnictwa.

    Wyżej wymienione dokumenty to najczęściej powtarzający się wykaz wymaganych dokumentów – po ich weryfikacji w Urzędzie może on zostać rozszerzony z uwagi na wystąpienie sprawy szczególnie skomplikowanej.
     
  13. W przypadku wyrejestrowania pojazdu drogą elektroniczną, dokumenty należy zeskanować, a oryginały dostarczyć do organu rejestrującego.

Dokumenty do pobrania

Sposób dostarczania dokumentów

  1. Wymagane dokumenty (oryginały, uwierzytelnione kopie lub do wglądu) należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
    1. Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
    2. Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
    3. Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.

W przypadku przesłania wymaganych dokumentów pocztą tradycyjną, należy wysłać je na adres:
Starostwo Powiatowe w Kłobucku
Rynek im. Jana Pawła II 13
42-100 Kłobuck

Dokumenty należy złożyć osobiście:
Wydział Komunikacji i Transportu
ul. Ks. Skorupki 46
42-100 Kłobuck

Godziny pracy Wydziału Komunikacji i Transportu:
poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 730 - 1530 
wtorek: 800 - 1600

Godziny pracy Wydziału Komunikacji Transportu w zakresie obsługi interesantów:
poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 745 - 1445 
wtorek: 800 - 1445

W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.

Opłaty

  1. Opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej o wyrejestrowaniu pojazdu – 10 PLN.
    Z opłaty skarbowej za wydanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu zwolniony jest Wnioskodawca dokonujący wyrejestrowania z powodu trwałej i zupełnej utraty pojazdu.

    opłata skarbowa:
    Bank Spółdzielczy w Kłobucku
    39-8248-0002-1000-0000-0361-0001 Urząd Gminy w Kłobucku

    Godziny otwarcia KASY:
    poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 745 - 1445
    wtorek: 800 - 1445
     
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
    Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.

    opłata skarbowa:
    Bank Spółdzielczy w Kłobucku
    39-8248-0002-1000-0000-0361-0001 Urząd Gminy w Kłobucku

    Godziny otwarcia KASY:
    poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 745 - 1445
    wtorek: 800 - 1445
     
  3. Opłata na rzecz gminy/miasta (dot. tylko przypadku trwałej i zupełnej utraty pojazdu) – ustalana jest indywidualnie i zależy od rodzaju pojazdu, który podlega wyrejestrowaniu. O wysokości opłaty Wnioskodawca jest informowany w momencie złożenia wniosku o wyrejestrowanie pojazdu.
  4. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
  5. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. Niezwłocznie (w przypadku sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego do miesiąca, sprawy szczególnie skomplikowane do 2 miesięcy) po złożeniu kompletnego wniosku (w przypadku wyrejestrowania pojazdu drogą elektroniczną po dostarczeniu oryginałów dokumentów) wydawana jest decyzja administracyjna o wyrejestrowaniu pojazdu bądź decyzja o odmowie wyrejestrowania pojazdu.
  2. Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
    1. Poprzez pocztę tradycyjną.
    2. Osobiście w siedzibie urzędu.
  3. O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.

Informacje na temat przebiegu sprawy

  1. Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
    Wydział Komunikacji i Transportu
    ul. Ks. Skorupki 46
    42-100 Kłobuck
  2. Informacje można uzyskać również telefonicznie.
    Telefon kontaktowy:
    34 321 45 00
    34 321 45 03
    34 321 45 04
    34 321 45 05
    34 321 45 06

Tryb odwoławczy

  1. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który tą decyzję wydał. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
    1. Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
    2. Bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.
  2. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
  3. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
  4. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. 
  5. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.

Skargi i wnioski

  1. Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:
    1. Pisemnie pocztą tradycyjną.
    2. Pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
    3. Ustnie do protokołu bezpośrednio u wyznaczonego pracownika urzędu.
  2. Skargi i wnioski są wolne od opłat.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym  wraz z przepisami wykonawczymi.
  2. Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Przetwarzanie danych osobowych
Potwierdzam przyjęcie do wiadomości, że administratorem danych osobowych podanych przeze mnie w przesyłanym wniosku, niezbędnych do załatwienia sprawy jest Starosta Kłobucki z siedzibą w Kłobucku przy Rynku im. Jana Pawła II 13, a dane będą przetwarzane wyłącznie w celu, w którym zostały podane. Ponadto przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.