Wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego na wniosek właściciela pojazdu
Ogólny opis
- W celu uzyskania wtórnika dowodu rejestracyjnego należy złożyć stosowny wniosek wraz z wymaganymi dokumentami.
- Dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe są wydawane za opłatą. Opłatę pobiera organ dokonujący rejestracji.
- Właściciel pojazdu ma obowiązek ubezpieczenia pojazdu, w ramach ubezpieczenia OC.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz wniosku.
- Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty.
- Oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań (art. 233 Kodeksu karnego) o kradzieży lub zagubieniu dowodu rejestracyjnego.
- Zniszczony blankiet dowodu rejestracyjnego - w przypadku zniszczenia poprzedniego dokumentu w stopniu powodującym jego nieczytelność.
- Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu lub odpis ostatniego badania technicznego (w przypadku braku informacji o terminie następnego badania technicznego pojazdu w centralnej ewidencji pojazdów) – przy wydaniu wtórnika dowodu rejestracyjnego.
- Dokument określający tożsamość właściciela:
6.1. Osoba fizyczna: dowód osobisty.
6.2. Osoby prawne: Dokumenty upoważniające do reprezentowania podmiotu wraz z dowodem osobistym.
6.3. Osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne:
Dokument tożsamości - dla każdej osoby fizycznej, na którą jest zarejestrowany pojazd lub upoważnienia w razie ich nieobecności.
Umowa spółki zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym - w przypadku spółki cywilnej.
- Umowa obowiązkowego ubezpieczenia OC (do wglądu).
- Oświadczenie - w przypadku gdy pojazd jest przedmiotem współwłasności wniosek może złożyć każdy ze współwłaścicieli, przedkładając oświadczenie, iż działa za zgodą większości współwłaścicieli.
Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
Wyżej wymienione dokumenty to najczęściej powtarzający się wykaz wymaganych dokumentów – po ich weryfikacji w Urzędzie może on zostać rozszerzony z uwagi na wystąpienie sprawy szczególnie skomplikowanej.
Dokumenty do pobrania
Sposób dostarczania dokumentów
- Wymagane dokumenty (oryginały, uwierzytelnione kopie lub do wglądu) należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
1.1. Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
1.2. Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
1.3. Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
W przypadku przesłania wymaganych dokumentów pocztą tradycyjną, należy wysłać je na adres:
Starostwo Powiatowe w Kłobucku
Rynek im. Jana Pawła II 13
42-100 Kłobuck
Dokumenty należy złożyć osobiście:
Wydział Komunikacji i Transportu
ul. Ks. Skorupki 46
42-100 Kłobuck
Godziny pracy Wydziału Komunikacji i Transportu:
poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 7:30 – 15:30
wtorek: 8:00 – 16:00
Godziny pracy Wydziału Komunikacji Transportu w zakresie obsługi interesantów:
poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 7:45 – 14:45
wtorek: 8:00 - 15:30
W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
Opłaty
- Opłata za wymianę dowodu rejestracyjnego na wniosek właściciela pojazdu wynosi:
1.1. za wymianę dowodu bez pozwolenia czasowego - 54,00 PLN, w przypadku gdy badania techniczne w dowodzie rejestracyjnym są ważne co najmniej 1 miesiąc.
1.2. za wymianę dowodu z pozwoleniem czasowym - 72,50 PLN.
Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
opłata administracyjna:
Bank Spółdzielczy w Kłobucku
72-8248-0002-2001-0000-0101-0003 Starostwo Powiatowe w Kłobucku
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
opłata skarbowa:
Bank Spółdzielczy w Kłobucku
39-8248-0002-1000-0000-0361-0001 Urząd Gminy w Kłobucku
Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- W dniu złożenia wniosku o wydanie nowego dowodu rejestracyjnego wydawane jest pozwolenie czasowe.
- Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje się na okres nie przekraczający 30 dni. W szczególnych przypadkach okres ten może być jednorazowo przedłużony o 14 dni.
- W przypadku pozytywnej weryfikacji dokumentów organ rejestrujący zamawia dowód rejestracyjny w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.
- Wydanie dowodu rejestracyjnego następuje po uprzednim zwrocie pozwolenia czasowego i okazaniu potwierdzenia zawarcia umowy ubezpieczenia OC.
- Dokument odbierany jest osobiście, przez umocowanego pełnomocnika za okazaniem dowodu osobistego lub za pośrednictwem poczty, za potwierdzeniem odbioru (na koszt właściciela).
Informacje na temat przebiegu sprawy
- Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
Wydział Komunikacji i Transportu
ul. Ks. Skorupki 46
42-100 Kłobuck
- Informacje można uzyskać również telefonicznie.
Telefon kontaktowy:
343214500
343214503
343214504
343214505
343214506
- Na stronie internetowej https://info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html podając 5 ostatnich znaków numeru nadwozia wraz z numerem rejestracyjnym pojazdu.
Tryb odwoławczy
Tryb odwoławczy nie występuje.
Skargi i wnioski
- Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:
1.1. Pisemnie pocztą tradycyjną.
1.2. Pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
1.3. Ustnie do protokołu bezpośrednio u wyznaczonego pracownika urzędu.
- Skargi i wnioski są wolne od opłat.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym wraz z przepisami wykonawczymi.
Przetwarzanie danych osobowych
Potwierdzam przyjęcie do wiadomości, że administratorem danych osobowych podanych przeze mnie w przesyłanym wniosku, niezbędnych do załatwienia sprawy jest Starosta Kłobucki z siedzibą w Kłobucku przy Rynku im. Jana Pawła II 13, a dane będą przetwarzane wyłącznie w celu, w którym zostały podane. Ponadto przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.