Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Rejestracja stowarzyszeń zwykłych

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Kłobucku

Rynek im. Jana Pawła II 13

42-100 Kłobuck

Kancelaria Starostwa – pokój nr 3 na parterze

 

Wymagane dokumenty

Zawiadomienie o utworzeniu stowarzyszenia zwykłego, określające nazwę i adres siedziby stowarzyszenia. Do wniosku o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, należy dołączyć:

  1. regulamin działalności stowarzyszenia – orginał.
  2. listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli (co najmniej trzech założycieli).
  3. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu.
  4. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej o ile regulamin działalności przewiduje ten organ.
  5. protokół z zebrania założycielskiego zawierający uchwały: o wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie lub o wyborze zarządu, o uchwaleniu regulaminu stowarzyszenia, o utworzeniu stowarzyszenia.

Jeżeli wniosek o wpis składa zarząd podpisują go wszyscy członkowie zarządu.

 

Dokumenty do pobrania

  1. Wniosek stowarzyszenia zwykłego posiadającego Przedstawiciela (DOCXWniosek stowarzyszenia zwykłego posiadającego Przedstawiciela.docx (13,45KB))
  2. Wniosek stowarzyszenia zwykłego posiadającego Zarząd (DOCXWniosek stowarzyszenia zwykłego posiadającego Zarząd.docx (15,06KB))
  3. Wniosek o dokonanie skreślenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych (DOCXWniosek o dokonanie skreślenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych.docx (14,44KB))

 

Miejsce odbioru

Starostwo Powiatowe w Kłobucku

Wydział Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego

ul. Skorupki 46A

42-100 Kłobuck

tel. 34 310 06 62

 

Opłaty

  1. procedura rejestracji stowarzyszenia zwykłego nie podlega żadnym opłatom
  2. wydanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji stowarzyszeń zwykłych – 17 zł.

 

Termin załatwienia

  1. 7 dni w przypadku wpisu bez braków we wniosku.
  2. 7 dni od dnia uzupełnienia braków we wniosku (nieuzupełnienie wniosku w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność).

 

Tryb odwoławczy

W przypadku, gdy organ nadzorujący nie dokona wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis lub uzupełnienie jego braków, bądź nie zostanie złożony wniosek do sądu rejestrowego o zakazie założenia stowarzyszenia zwykłego przedstawicielowi lub zarządowi przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.

 

Uwagi

Zgodnie z art. 40 ust.1 ustawy o stowarzyszeniach, stowarzyszenie zwykłe stanowi uproszczoną formę stowarzyszenia, nieposiadającą osobowości prawnej.

Stowarzyszenie zwykłe nie może (art.42 ust.1):

a) powoływać terenowych jednostek organizacyjnych,

b) zrzeszać osób prawnych,

c) prowadzić działalności gospodarczej,

d) prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego.

Stowarzyszenie zwykłe uzyskuje środki na działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej (art. 42 ust. 2).

Stowarzyszenie zwykłe może otrzymywać dotacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach (art. 42 ust. 3).

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2261).
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz.U. z 2016 r. poz. 644).
  3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775).